Jeśli nie jesteś fanem opisywania całego projektu wymiarami oraz równaniami w celu uzyskania organicznego kształtu – mamy dobrą wiadomość! Dzięki roli 3DSculptor w 3DEXPERIENCE użytkownicy mają możliwość modelowania nieparametrycznego, które pozwala szybko i łatwo osiągnąć zamierzony efekt, bez użycia jakichkolwiek wymiarów. Wszystko odbywa się na zasadzie przeciągania wybranych punktów kontrolnych.

 
Oprogramowanie SOLIDWORKS od zawsze posiadało parametryczny charakter tworzenia modeli. Projektowanie złożonych kształtów w oparciu o moduł modelowania powierzchniowego potrafi być nie lada wyzwaniem nawet dla doświadczonych konstruktorów. Jeśli nie jesteś fanem opisywania całego projektu wymiarami oraz równaniami w celu uzyskania organicznego kształtu – mamy dobrą wiadomość! Dzięki roli 3DSculptor w 3DEXPERIENCE użytkownicy mają możliwość modelowania nieparametrycznego, które pozwala szybko i łatwo osiągnąć zamierzony efekt, bez użycia jakichkolwiek wymiarów. Wszystko odbywa się na zasadzie przeciągania wybranych punktów kontrolnych.
 

Proces modelowania z użyciem xShape

 
Przyjrzyjmy się zatem dokładniej, jak wygląda proces modelowania z użyciem narzędzia xShape, dostępnego dla roli 3DSculptor. Jako przykład posłuży nam rękojeść noża.

Każdy projekt zaczyna się od kartki papieru oraz ołówka. Poniżej zamieszczamy koncepcyjny szkic kształtu naszej rękojeści.

 

xShape

 

Jak widać, jedynym wymiarem jaki znajduje się na naszym szkicu jest długość całkowita. Pozostałe wymiary nie mają w tej sytuacji znaczenia, ponieważ założeniem projektowym jest, aby rękojeść była wygodna i dobrze leżała w dłoni. Po wykonaniu rysunku możemy zaczytać go jako obraz bezpośrednio do interfejsu programu.

 

xShape

 

Po zaczytaniu obrazu możemy przejść do tworzenia naszego obiektu. Mamy do wyboru kilka podstawowych kształtów, od których możemy zacząć modelowanie. Są to między innymi: zaokrąglony sześcian, kula, cylinder, stożek, piramida czy też nawet kształt przypominający pączka z dziurką. Przed wstawieniem wybranego kształtu ustalamy, poprzez zmianę wartość skali, jego rozmiar, a także ilość segmentów do podziału.

 

modelowanie nieparametryczne

 

Dopasowanie kształtu modelu do rysunku koncepcyjnego

 
Przeciągając kursorem wybrany punkt kontrolny lub ich grupę powodujemy zmianę geometrii naszej bryły. Podczas projektowania nie potrzebujemy korzystać z wymiarowania. Staramy się poprzez kolejne modyfikacje jak najlepiej dopasować kształt modelu do rysunku koncepcyjnego.

 

modelowanie nieparametryczne

 

Korzystając z dostępnych w xShape narzędzi możemy w bardzo szybki i przyjemny sposób stworzyć wymagany kształt organiczny. Uzyskanie tego typu powierzchni w programie SOLIDWORKS byłoby dla użytkownika o wiele większym wyzwaniem. Dzięki roli 3DSculptor modelowanie skomplikowanych obiektów powierzchniowych staje się o wiele łatwiejsze.

 

3dsculptor

 

Na sam koniec nasz gotowy model rękojeści możemy zaczytać z powrotem do interfejsu programu SOLIDWORKS lub udostępnić go do chmury w 3DEXPERIENCE, aby pozostali konstruktorzy z naszego zespołu, pracujący nad tym projektem, mieli możliwość jego dalszego wykorzystania.

 

3dsculptor

 
 
 
 

Zobacz również: