Co to jest system ERP? To system informatyczny, którego zadaniem jest wspomaganie zarządzania przedsiębiorstwem. System ERP dla firmy produkcyjnej to system, który został zaprojektowany w celu wspomagania firm, które produkują różnego rodzaju produkty.
Systemy ERP składają się zwykle z wielu modułów, które stanowią spójną całość. Jest to tzw. rozwiązanie informatyczne dla firm. Skrót ERP pochodzi od enterprise resource planning, czyli zaawansowane zarządzanie zasobami.
Rysunek 1. Moduły w systemie ERP dla firmy produkcyjnej
System ERP dla firmy produkcyjnej – procesy biznesowe
W każdej firmie, także firmie produkcyjnej zachodzą różne procesy biznesowe. Systemy zarządzania zasobami składają się z modułów, które pozwalają na kompleksowe zarządzanie przedsiębiorstwem, a więc wspomagają podstawowe procesy biznesowe, między innymi:
- przygotowanie produkcji,
- zarządzanie zamówieniami,
- planowanie i realizacja produkcji,
- realizacja procesu sprzedaży oraz obsługa posprzedażowa klientów.
Rysunek 2 przedstawia podgląd planu produkcji w systemie klasy ERP oraz aktualne stany i zapotrzebowanie magazynu.
Rysunek 2. Podgląd planu produkcji oraz stanu magazynowego
Systemy ERP pomagają w obsłudze procesów, które mają duży wpływ na funkcjonowanie firmy:
- budowa strategii firmy,
- działania marketingowe,
- zarządzanie zapasami produktów,
- obsługa relacji z klientami.
Manufacturing PMI firmy Cegid
Oferowany przez nas system ERP Manufacturing PMI firmy Cegid oferuje następujące moduły, które stanowią rozwiązanie dla firm produkcyjnych:
- Dane techniczne. To miejsce, w którym definiuje się technologię produkcji, recepturę materiałową, określa produkty oraz półprodukty. W module tym definiujemy poszczególne elementy produktów lub usług oferowanego przez firmę produkcyjną.
- Produkcja. To miejsce, w którym odbywa się precyzyjnie rejestrowanie przebiegu produkcji. Moduł ten umożliwia bardzo szczegółowe zarządzanie całym procesem związanych z produkcją danego produktu lub usługi oferowanej przez firmę produkcyjną.
- Magazyn. To miejsce, gdzie dokumentuje się dostawy półproduktów, materiałów oraz ich rozchodów – ogólnie wszystkich ruchów magazynowych. Mogą to być ruchy magazynowe wewnętrzne oraz zewnętrzne. Możliwe jest zarządzanie wieloma magazynami jednocześnie.
- CRM. Customer Relationship Management, czyli moduł, który wspomaga zarządzanie relacjami z klientem. CRM udostępnia komplet informacji o Kliencie lub Dostawcy i tym samym zwiększa efektywność współpracy z Klientem lub Dostawcą.
- Zakupy. Moduł, za pomocą którego zarządzamy wewnętrznymi zakupami firmy. W tym miejscu przebiegają procesy związane z zamówieniami np. półproduktów na potrzeby zamówienia Klienta. Klienci i Dostawcy przechowywani są w module CRM.
- Sprzedaż. To miejsce, w którym zarządzamy zamówieniami klientów. Moduł ten odpowiada za proces zamówienia Klienta.
Dodatkowo, dla administratorów systemu dostępne są moduły konfiguracyjne:
- Parametry, W tym module znajdują się wszelkie ustawienia związane z działaniem systemu Manufacturing PMI. W tym miejscu można zdefiniować wszystkie parametry systemu, kalendarze maszyn i pracowników oraz foldery, w których przechowywane są dokumenty związane z projektem (tzw. foldery techniczne).
- Administracja. Moduł administracyjny rozwiązania Manufacturing PMI. W tym miejscu, między innymi, można zdefiniować nowego użytkownika systemu, jak i język (system ma możliwość operowania w 10 językach).