Niniejszy artykuł stanowi wprowadzenie do SOLIDWORKS API. Jest to potężne narzędzie w kwestii automatyzacji procesów i operacji wykonywanych podczas projektowania w SOLIDWORKS. Dowiedz się jak możesz usprawnić swoją pracę.
SOLIDWORKS API (application programming interface) służy do tworzenia makr w programie SOLIDWORKS oraz umożliwia modyfikację interfejsu graficznego programu. Zastanów się jak często w procesie projektowania powtarzasz tą samą sekwencję poleceń. Z wykorzystaniem makr możesz napisać algorytm, który całą tą sekwencje wykona za ciebie. Twoim zadaniem jest tylko i wyłącznie uruchomienie makra. Pytanie brzmi jak stworzyć takie makro?
Istnieje dwie możliwości tworzenia makr w SOLIDWORKS:
- Nagrywanie sekwencji ruchów
- Pisanie kodu źródłowego z wykorzystaniem następujących języków programowania: VB, VBA, C#.
Nagrywanie makr w teorii nie wymaga umiejętności programistycznych. Metoda ta polega na nagraniu z poziomu SOLIDWORKS sekwencji ruchów i poleceń. Nagrana sekwencja może zostać następnie łatwo odtworzona jednym przyciskiem. Jednakże należy pamiętać, że w rzeczywistości nagranie makra powoduje wygenerowanie kodu źródłowego na podstawie wykonanej przez nas sekwencji ruchów. Powstały w ten sposób kod zawiera wiele zbędnych ruchów myszki czy kliknięć. Stanowią one śmieci w naszym algorytmie. W przyszłości owe śmieci mogą powodować błędy, a przy rozbudowanych makra mogą również istotnie wpływać na czas wykonywania takiego algorytmu. W celu uniknięcia takich błędów należy po nagraniu makra dokonać optymalizacji kodu, co wymaga już od nas znajomości programistycznych.
Druga z metod, czyli bezpośrednie pisanie kodu źródłowego do makr wymaga od nas zarówno umiejętności programistycznych ze wskazanych języków, ale również znajomości dokumentacji i opisu funkcji w aplikacji SOLIDWORKS. W SOLIDWORKS dostępna jest link do pomocy API ze wspomnianą dokumentacją.
Zaczynając naszą pracę z API powinniśmy wiedzieć co nie co o obiektowości aplikacji SOLDIWORKS.
Oznacza to, że wszystko w SOLIDWORKS traktowane jest jako obiekt – każda ściana modelu, krawędź, widok rysunku, komponent, a także sama aplikacja SOLIDWORKS itp. Każdemu z tych obiektów odpowiada wskazany interfejs pozwalający na kontakt z interesującym nas obiektem i zastosowanie zmian. Dodatkowo należy pamiętać, że owe obiekty uporządkowane są w ściśle określonej hierarchii. Przykładowo, jeśli chcemy dostać się do obiektu jakim jest ściana danej bryły, w pierwszej kolejności musimy uzyskać dostęp do obiektu tej bryły. Całą hierarchia jest bardzo rozbudowana. Poniżej przedstawiono jej bazowe obiekty:
Na samej górze omawianej hierarchii jest obiekt SLDWORKS czyli nasza cała aplikacja. Z tego poziomu możemy dokonywać zmian związanych z całym program CAD, takich jak ustawienia ogólne. Schodząc poziom niżej mam obiekt MODELDOC2 powiązany z konkretnym dokument. W klasie MODELDOCEXTENSION możemy dokonywać zmian powiązanych z obiektem klasy MODELDDOC2. W klasie MODELDOC2 możemy wyróżnić kolejne obiekty przypisane do konkretnych typów dokumentów w SOLIDWORKS:
- PARTDOC – plik części
- DRAWINGDOC – plik rysunkowy
- ASSEMBLYDOC – plik złożenia
W ten sposób prezentuję się podstawowa hierarchia obiektów w SOLIDWORKS. Bardziej szczegółowe informacje można uzyskać w pomocy API.
http://help.solidworks.com/2019/English/api/sldworksapiprogguide/Welcome.htm
Skoro poznaliśmy już podstawowe zasady obiektowości w SOLIDWORKS najwyższy czas aby nagrać pierwsze makro.
W tym celu należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na górny panel aplikacji SOLIDWORKS i zaznaczyć opcję „Makro”.
W lewym górnym rogu pojawią się nowe przyciski z różnymi opcjami nagrywania makra. Owe przyciski oznaczają odpowiednio:
Klikając przycisk rejestruj pozwala na nagranie makra. Po wykonaniu żądanej sekwencji ruchów przycisk zatrzymaj makro powoduje jego zakończenie oraz zapisanie. Po naciśnięciu stwórz makro otwiera się okno umożliwiające tworzenie, kompilowanie i debugowanie kodu źródłowego makra. Każde stworzone makro zapisywane jest jako oddzielny plik. Przyciskiem edytuj makro możemy otworzyć interesujący nas kod i dokonać jego zmian lub go zoptymalizować. Każde makro może zostać uruchomione poprzez przycisk uruchom makro i wybór odpowiedniego pliku.
Powyższy tekst zawiera podstawowe informacje dotyczące narzędzia jakim jest SOLIDWORKS API. W kolejnych artykułach przedstawione zostaną możliwości tego narzędzia oraz sposoby automatyzacji pracy. Przedstawione zostaną przykładowe makra oraz sposób ich tworzenia.