Prezentacja procesu wykonania repliki bębnów hamulcowych zabytkowego motocykla Sokół 1000.

Założenia projektowe
1. Skan bębnów i tarcz kotwicznych
2. Przygotowanie modelu odlewniczego uwzględniającego naddatki materiału na późniejszą obróbkę oraz metodę odlewniczą i skurcz materiału docelowego
3. Wykonanie pozostałych elementów składowych bębnów hamulcowych
4. Wykonanie odlewów bębnów i tarcz kotwicznych
5. Obróbka odlewów na maszynach CNC oraz konwencjonalnych, z zastosowaniem oprzyrządowania specjalnego

 


Oryginalny bęben tylny

 


Widok skanowanego tylnego bębna hamulcowego w środowisku ScanStudio

 


Chmura punktów wczytana do SOLIDWORKS

 


Widok gotowego modelu CAD z nałożoną chmurą punktów

 


Przekrój tylnego bębna hamulcowego wraz z piastą

 


Tylny bęben hamulcowy kompletny

 


Przedni bęben hamulcowy z zamontowaną piastą

 


Przednia tarcza kotwiczna

 


Bęben tylny z tarczą kotwiczną

 


Gotowe bębny hamulcowe z zamontowanymi elementami wewnętrznymi

 


Kompletna tarcza kotwiczna ze szczękami hamulcowymi

 


Wykaz części składowych przedniego bębna hamulcowego

 


Wykaz części składowych tylnego bębna hamulcowego

 


Gotowe kompletne koła wraz z bębnami, przednie i tylne

 

PODSUMOWANIE:
Podczas pracy nad repliką bębnów hamulcowych motocykla Sokół 1000 zostały wykonane trzy modele odlewnicze frezowane i toczone z materiału LAB 920. Model bębna hamulcowego został tak zaprojektowany, by wykonać z niego bęben tylny oraz przedni. W czasie projektowania zostały uwzględnione odpowiednie tolerancje. Wszystkie elementy zostały ze sobą spasowane, co zapewnia bezproblemową pracę.
 
 

Zobacz również: