Prezentacja procesu wykonania repliki bębnów hamulcowych zabytkowego motocykla Sokół 1000.
Założenia projektowe
1. Skan bębnów i tarcz kotwicznych
2. Przygotowanie modelu odlewniczego uwzględniającego naddatki materiału na późniejszą obróbkę oraz metodę odlewniczą i skurcz materiału docelowego
3. Wykonanie pozostałych elementów składowych bębnów hamulcowych
4. Wykonanie odlewów bębnów i tarcz kotwicznych
5. Obróbka odlewów na maszynach CNC oraz konwencjonalnych, z zastosowaniem oprzyrządowania specjalnego
Widok skanowanego tylnego bębna hamulcowego w środowisku ScanStudio
Chmura punktów wczytana do SOLIDWORKS
Widok gotowego modelu CAD z nałożoną chmurą punktów
Przekrój tylnego bębna hamulcowego wraz z piastą
Tylny bęben hamulcowy kompletny
Przedni bęben hamulcowy z zamontowaną piastą
Bęben tylny z tarczą kotwiczną
Gotowe bębny hamulcowe z zamontowanymi elementami wewnętrznymi
Kompletna tarcza kotwiczna ze szczękami hamulcowymi
Wykaz części składowych przedniego bębna hamulcowego
Wykaz części składowych tylnego bębna hamulcowego
Gotowe kompletne koła wraz z bębnami, przednie i tylne
PODSUMOWANIE:
Podczas pracy nad repliką bębnów hamulcowych motocykla Sokół 1000 zostały wykonane trzy modele odlewnicze frezowane i toczone z materiału LAB 920. Model bębna hamulcowego został tak zaprojektowany, by wykonać z niego bęben tylny oraz przedni. W czasie projektowania zostały uwzględnione odpowiednie tolerancje. Wszystkie elementy zostały ze sobą spasowane, co zapewnia bezproblemową pracę.