W dzisiejszych czasach borykamy się z wieloma zagadnieniami, w których inżynieria odwrotna ma szerokie zastosowanie.

Zaliczamy do nich rekonstrukcję zabytkowych pojazdów i urządzeń, serwis maszyn, do których nie posiadamy dokumentacji, kontrolę jakości wykonanych elementów czy przetwarzanie geometrii siatkowej typu STL wykorzystywanej w procesie druku 3D.
Na przykładzie elementu zawieszenia motocyklu BSA prześledzimy proces odtwarzania geometrii CAD.

 


Podgląd elementu w SCANSTUDIO, które obsługuje Skaner Laserowy firmy NEXTENGINE /www.nextengine.com/

 


Widok elementu wahacza zeskanowany z kilku stron

 


Proces łączenia poszczególnych skanów

 


Element połączony gotowy do exportu

 


Widok wczytanego pliku chmury punktów wygenerowanego przez program SCANSTUDIO

 

Pierwszą rzeczą, którą powinniśmy zrobić przed rozpoczęciem tworzenia modelu CAD jest określenie, jaką technologią był wykonywany detal, który mamy zamiar odtworzyć.
Przedmiot, który obecnie chcemy odtworzyć w oryginale był elementem kutym. Mamy wykonać cztery sztuki, więc technologia kucia jest zdecydowanie za droga. Replika wahacza zostanie wykonana zatem metodą frezowania z kostki stali jakościowej, która zapewni odpowiednią wytrzymałość i kształtem nie będzie odbiegać od oryginału. W taki sposób należy przygotować model CAD.

W przypadku elementów skanowanych mamy do dyspozycji kilka metod, które umożliwią nam uzyskanie odpowiedniego kształtu. Są to:

– Automatyczne tworzenie powierzchni wykorzystywane w modelach takich jak: modele anatomiczne, rzeźby, skomplikowane odlewy, modele niewykazujące obecności prymitywnej geometrii (walec, stożek, torus, płaska ścianka, itp.)
 


Model siatkowy

 


Model powierzchniowy odzwierciedlający kształt

 
– Sterowane tworzenie geometrii
Podczas wykorzystania tej metody staramy się podzielić geometrie na sektory które reprezentują określone kształty geometrii prostej (walec, stożek, torus, płaska ścianka itp.)
 


Prosty model siatkowy

 


Odzwierciedlenie geometrii prymitywnej

 
– Wykorzystywanie siatki w celu stworzenia przekrojów, które posłużą do odzwierciedlenia kształtu wykorzystując operacje bryłowe i powierzchniowe SOLIDWORKS

 

W przypadku naszego detalu jego geometria jest prosta i nie wymaga wyszukanych metod przetwarzania kształtu. Opierając się na doświadczeniu w inżynierii odwrotnej nasz model został ustawiony zgodnie z płaszczyznami bazowymi.

Jak można zauważyć, w pliku chmury punktów są nieciągłości, które w naszym przypadku są nieistotne i bez problemu jesteśmy w stanie wyciągnąć wszystkie prymitywy z dostępnych danych. Posługując się przekrojem chmury punktów zostały dobrane kształty, które odzwierciedlają nasz model docelowy.

 

 

Zobacz również: