Prezentacja procesu wykonania repliki głowic silnika zabytkowego motocykla Sokół 1000.

Założenia projektowe
1. Skan głowic silnika.
2. Przygotowanie modelu CAD z uzupełnieniem braków geometrii.
3. Przygotowanie modeli odlewniczych uwzględniających naddatki materiału na późniejszą obróbkę oraz metodę odlewniczą, a także skurcz materiału docelowego.
4. Wykonanie odlewów głowic.
5. Obróbka odlewów na maszynach CNC oraz konwencjonalnych z zastosowaniem oprzyrządowania specjalnego.
6. Podsumowanie.

 


Oryginalna głowica.

 

 


Widok skanowanej głowicy w środowisku ScanStudio.

 

 


Chmura punktów wczytana do SOLIDWORKS.

 

 


Widok gotowego modelu CAD z nałożoną chmurą punktów.

 

 


Przekrój głowicy.

 

 


Model CAD głowicy uwzględniający naddatki obróbcze i skurcz odlewniczy.

 

 


Symulacja druku 3D modelu odlewniczego.

 

 


Model odlewniczy głowicy przygotowany modelarsko.

 

 


Zestawienie modelu odlewniczego z surowym odlewem głowicy.

 

 


Surowe odlewy głowic – przedniej i tylnej.

 

 


Obrobiona głowica – widok z góry.

 

 


Obrobiona głowica – widok komory spalania.

 

PODSUMOWANIE:
W czasie pracy nad replikami głowic silnika motocykla Sokół 1000 w pierwszej kolejności należało skorygować uszkodzenia oryginalnych elementów – były nimi krzywe i wyłamane żebra. Kolejnym wyzwaniem okazało się wydrukowanie na raz tak skomplikowanego elementu. Czas wydruku wyniósł 70 godzin nieprzerwanej pracy drukarki. Materiał, z którego zostały wykonane modele, to PLA. Z racji skomplikowanej geometrii i technologii wydruku 3D należało również wybrać specjalne narzędzia, które umożliwiły przygotowanie i wygładzenie powierzchni między żebrami, co w późniejszym etapie ułatwiło wyjmowanie modelu odlewniczego z formy piaskowej.
 
 

Zobacz również: